So životom úzko
súvisí smrť. Nanešťastie samotný pojem „smrť“ nie je protikladom pojmu „život“.
A ani z fenomenologického hľadiska nejde v prípade života a smrti
o protiklady. Zatiaľ čo stavy „byť nažive“ a „byť mŕtvy“ v istom zmysle
analogické sú, život ako fenomén nemá protiklad v smrti, ktorá je logickým
ukončením života nejakej bytosti. So smrťou konkrétnych tvorov to však nemusí
byť také jednoduché.
Problematický je samotný pojem smrti. Pojem smrť je
zrejme taký starý ako ľudstvo samo. Čo to ale znamená, keď niekto alebo niečo
umiera? Je kvalitatívny rozdiel medzi smrťou baktérie, hlísty, motýľa, vrany,
škrečka a človeka? Je jasné, že v telách všetkých týchto organizmov
neprebiehajú fyziologické procesy úplne rovnako. A „vyhasínanie“ života
bude prebiehať odlišne u všetkých spomenutých tvorov. Smrť je ukončením
biologických funkcií, ktoré sú potrebné na udržanie organizmu pri živote. Táto
vágna definícia nám hovorí iba málo o tom, aký bude rozdiel medzi smrťou
rôznych typov tvorov. Vzhľadom na to, že sa mnohobunkové organizmy skladajú
z množstva buniek, uhynutie jednej bunky neznamená smrť pre celý
organizmus. Na druhej strane, stačí uhynutie tých „správnych“ buniek
a organizmus sa zrúti. Ak zahynie jednobunkový tvor, je to koniec jeho
života. Keď však zomrie človek, viaceré časti tela ďalej rastú, i keď srdce
už nebije a mozog odumrel. Minimálne nechty aj vlasy nám ešte hodnú chvíľu
rastú. Smrť teda nie je „moment“, aspoň nie u zložitých organizmov. Ide o proces,
ktorý sa môže začať zástavou srdca a trvať ešte nejaký čas.
Niekedy sa smrť spája s vyhasnutím vedomia.
Odhliadnuc od problematiky samotnej podstaty vedomia sa možno zaujímať o kvalitatívne
rozdiely vo vedomí rôznych typov organizmov. Čo sa deje počas smrti s vedomím
človeka? Pôjde o niečo principiálne odlišné od umierania veľryby, psa
alebo kanárika? Zjavne teda môžeme hovoriť o rôznych typoch smrti – napríklad
v prípade človeka môžeme hovoriť o mozgovej smrti, čo však stráca
svoje opodstatnenie v prípade dážďovky. U človeka po mozgovej smrti
nasleduje smrť ďalších orgánov a tkanív. Odumretie konkrétneho tkaniva
však nemusí nutne viesť k mozgovej smrti. U komplexných organizmov
teda zjavne má zmysel stotožniť smrť ako takú so smrťou mozgu a vyhasnutím
vedomia, pretože atribúty týchto tvorov sa najviac manifestujú práve mozgom a jeho
činnosťou. To platí prakticky pre všetky stavovce.
V prípade bezstavovcov je problém zložitejší,
keďže o vedomí medúzy možno minimálne pochybovať. Hlavonožce však vedomie
určite majú, i keď je nemožné predstaviť si, aké to je byť chobotnicou. (Je
jediná adekvátna predstava vedomia chobotnice byť chobotnicou samotnou?). A čo
moje obľúbené mravce? Ak je kolónia mravcov považovaná za superorganizmus, aké
to je, keď zahynie jeden mravec? Ak mravca oddelíme od jeho kolónie
a necháme ho osamoteného povedzme zavretého v krabičke, pomerne skoro
zahynie. Nie od hladu, ale dôsledkom stresu z odlúčenia. Mravec je
sociálny tvor, ktorý bez interakcie s družkami stráca zmysel života
a hynie. To isté sa stane so včelou alebo iným zástupcom sociálneho hmyzu.
Ide v takom prípade o samovraždu? Líši sa niečím od programovej smrti
buniek v tele mnohobunkových organizmov? Otázky.... samé otázky.
Ak nevieme, čo je smrť, vieme, čo je život?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára