Stránky

pondelok 26. novembra 2018

Nosorožec z Hajnáčky


Nosorožce na európskom kontinente sa dnes vyskytujú iba v zoologických záhradách, v dávnej geologickej minulosti tu však boli vskutku doma. Mali sme ich aj na Slovensku. V priebehu posledných pätnástich miliónov rokov žilo iba na našom území viac druhov nosorožcov, ako ich existuje dnes na celom svete.





Medzi najvýznamnejšie nálezy slovenských nosorožcov patria fosílie z Hajnáčky staré zhruba tri milióny rokov. Samotná lokalita sa celkom príhodne volá Kostná dolina a zvyšky fosílnej fauny sa tu nachádzajú už od 19. storočia. Kosti sa vyskytujú predovšetkým v usadeninách sopečného jazera, z ktorého počas intenzívnych erupcií unikali jedovaté plyny a vo veľkom zabíjali všetko, čo sa prišlo napiť vody. Samotné kosti poukazujú na výskyt jedného druhu nosorožca, aj keď v minulosti sa myslelo, že ich bolo viac. Nosorožce z Hajnáčky v súčasnosti klasifikujeme ako zástupcov druhu Stephanorhinus jeanvireti. Obývali hustejšie lesné porasty, v ktorých spásal najmä listy.


Kedysi dávno ma kolega Csaba Tóth požiadal o pomoc pri rekonštrukcii vzhľadu vyššie spomenutého nosorožca. Dostal som za úlohu nakresliť nielen samotné nosorožce, ale aj krajinu v okolí Hajnáčky, ktorú obývali. Ako predloha mi slúžil dnes žijúci nosorožec sumatriansky (Dicerorhinus sumatrensis), ktorý sa od tých afrických líši nielen menším vzrastom ale aj prítomnosťou srsti a menej impozantnými rohmi. Výsledkom bol nižšie uvedený obrázok znázornený v troch etapách jeho tvorby.




Podľa nosorožca sumatrianskeho som načarbal aj lebku, do ktorej som vsadil fotografiu fragmentu sánky, ktorý sa na Hajnáčke našiel a ktorý je uložený v prírodovednom oddelení Stredoslovenského múzea v Banskej Bystrici.

Výsledkom našej spolupráce bol popularizačný článok v časopise Ochrana prírody Slovenska, ktorý si v plnom znení môžete prečítať tu.

Tóth, C. & Hyžný, M. 2008: Fosílne nosorožce z lokality Hajnáčka. Ochrana prírody Slovenska. 4/2008: 22–23.



2 komentáre:

  1. Tento komentár bol odstránený správcom blogu.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Veľmi by som odporučil služby pána Benjamina akejkoľvek osobe, ktorá potrebuje finančnú pomoc, a budú vás informovať o ďalších vysokých adresároch. Ešte raz chválim seba a vašich zamestnancov za mimoriadny servis a zákaznícky servis, pretože to je pre vašu spoločnosť veľký prínos a príjemný zážitok pre zákazníkov, ako som ja. Prajem vám všetko najlepšie do budúcnosti. Pán Benjamin je najlepším spôsobom, ako získať ľahkú pôžičku, tu je e-mail .. / Lfdsloans@outlook.com alebo sa porozprávajte s pánom Benjaminom na WhatsApp Via_ + 1-989-394-3740 Ďakujeme Vy, že ste mi v úprimnom srdci znova pomohli s pôžičkou, som navždy vďačný.

    OdpovedaťOdstrániť